Agm akumulator

Dzisiejszy poradnik poświęcimy kwestiom związanym z systemem Start & Stop, który staje się coraz częściej używany w nowych autach. Niejednokrotnie nie można go wyłączyć bez wizyty w serwisie, więc chcąc czy nie chcą jesteśmy zmuszeni do korzystania z niego. Oznacza on również używanie innego typu akumulatorów niż w tradycyjnym samochodzie. Tam mamy do czynienia z baterią typu kwasowo-ołowiowego. Natomiast auta, które wykorzystują system automatycznego gaszenia silnika na postoju, używają nowocześniejszej technologii. Tym rozwiązaniem jest tzw. AGM akumulator, czyli specjalne ogniwo które odporne jest na regularne rozładowywanie i uzupełnianie energii, co przy systemie Start & Stop dzieje się regularnie. Powoduje to, że do auta musi być zainstalowany właśnie tego typu akumulator.

Bateria taka ma nieco inną budowę niż standardowe akumulatory. Przede wszystkim we wnętrzu nie ma już tradycyjnego kwasu, ale specjalna mieszanina. Dodatkowo elektrolit nie jest w stanie poruszać się płynnie po wnętrzu, niczym w dużym naczyniu. Jest on pochłaniany przez specjalne gąbki i w tej formie znajduje się w momencie, gdy AGM akumulator jest w spoczynku. Gdy pojawia się obciążenie, rośnie temperatura płyt, co powoduje wypływ podgrzanego elektrolitu i uruchomienie pełnej mocy akumulatora. Dzięki tego typu konstrukcji ogniwa te nie mają problemu z trudną eksploatacją, którą zakłada każde auto z system Start & Stop. Jednak jeżeli warunki dla akumulatora nie są optymalne i mógłby on ulec nadmiernego rozładowaniu lub uszkodzeniu, elektronika wyłączy gaszenie silnika, by najpierw odpowiednio doładować baterię.