Konstrukcja opon w wózkach widłowych i ich wymiana na nowe 

W wózkach widłowych stosuje się dwie kategorie opon – pneumatyczne oraz superelastyczne. Pierwsze to opony dętkowe, drugie – pełne. Poniżej rozwijamy temat ich konstrukcji oraz udzielamy porad w sprawie montażu. 

Opony pneumatyczne – diagonalne i radialne 

Wśród opon pneumatycznych wyróżniamy dwa typy konstrukcji. Pierwsze – opony diagonalne – składają się z bieżnika, kordu tekstylnego i stopki. W oponach radialnych bieżnik pokrywa stalowe opasanie, pod którym ulokowane zostały kord stalowy i stopka. Opony te są mniej wytrzymałe niż opony superelastyczne, ale zdecydowanie prostsze w wymianie na nowe. 

Opony superelastyczne – najwyższy standard bezpieczeństwa 

W oponach superelastycznych nie występuje pusta przestrzeń pomiędzy dętką a pozostałymi warstwami. Są wyposażone w bieżnik oraz dwie grube warstwy wewnętrzne: amortyzującą i bazową. Dzięki ich połączeniu opona jest wysoce wytrzymała i w zasadzie niemożliwa do przedziurawienia. Niestety, wymiana opony superelastycznej na nową wymaga zastosowania specjalnych hydraulicznych pras, których obsługą zajmują się profesjonalni serwisanci. Samodzielna wymiana opony na nową przez nieuprawnioną osobę jest niemożliwa. 

Kiedy wymienić opony na nowe? 

Jest kilka podstawowych sytuacji, gdy wymiana okazuje się konieczna. Przebicie lub całkowite zniszczenie opony do wózków widłowych to podstawowa sytuacja. Starcie bieżnika do poziomu uniemożliwiającego bezpieczne użytkowanie urządzenia to najczęściej pojawiający się powód wymiany. Ponadto oponę należy wymienić na nową (lub inną), gdy wózek widłowy zaczyna pracę w nowym miejscu, na odmiennym niż dotychczas typie podłoża.

Leave a Reply